Általános szerződési feltételek
Az Általános Szerződési Feltételek („ÁSZF”) tartalmazzák cégnév: Butiu Attila Ervin Egyéni Vállalkozó (székhely: 3014, Hort, Alfa út 18, adószám: 48321431-1-30), mint kereskedő (“Kereskedő”) által üzemeltetett webáruház használatára vonatkozó általános szerződési feltételeket. Kérjük, hogy csak akkor vegye igénybe szolgáltatásainkat, amennyiben minden pontjával egyetért, és kötelező érvényűnek tekinti magára nézve. Jelen dokumentum nem kerül iktatásra, kizárólag elektronikus formában kerül megkötésre (nem minősül írásba foglalt szerződésnek), magatartási kódexre nem utal.
Jelen Általános Szerződési Feltételek (" ÁSZF ") a kereskedelemről szóló 2005. évi CLXIV törvény, az elektronikus kereskedelmi szolgáltatások, valamint az információs társadalommal összefüggő szolgáltatások egyes kérdéseiről szóló 2001. évi CVIII. törvény, és a fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződések részletes szabályairól szóló 45/2014. (II.26.) Kormány rendelet, a fogyasztóvédelemről szóló 1997. évi CLV. törvény, az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállásról szóló 151/2003. (IX. 22.) Kormány rendelet valamint a fogyasztó és vállalkozás közötti, az áruk adásvételére, valamint a digitális tartalom szolgáltatására és digitális szolgáltatások nyújtására irányuló szerződések részletes szabályairól szóló 373/2021. (VI. 30.) Korm. rendeletben és a hatályos egyéb vonatkozó jogszabályok figyelembe vételével készült.
Butiu Attila Ervin Egyéni Vállalkozó üzemelteti a https://mezy-mezes.hu weboldalt. A https://mezy-mezes.hu weboldal használatát és Butiu Attila Ervin Egyéni Vállalkozó termékei megrendelését megelőzően az alábbi szerződési feltételeket ismerje meg azt figyelmesen olvassa át és a megfelelő négyzet kijelölésével nyilatkozzon arról, hogy annak tartalmát megismerte és azt magára nézve kötelezőnek ismeri el. A Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény 6:78. § (1) bekezdése szerint: " Az általános szerződési feltétel akkor válik a szerződés részévé, ha alkalmazója lehetővé tette, hogy a másik fél annak tartalmát a szerződéskötést megelőzően megismerje, és ha azt a másik fél elfogadta. "
AMENNYIBEN AZ ÁLTALÁNOS SZERZŐDÉSI FELTÉTELEKKEL NEM ÉRTENEK EGYET KÉRJÜK, NE HASZNÁLJÁK A WEBOLDALT!
Kereskedő adatai:
A Kereskedő neve: Butiu Attila Ervin e.v. (továbbiakban: Mézy Kézműves Mézeskalács)
A Kereskedő képviselője: Butiu Attila Ervin
A Kereskedő székhelye: 3014, Hort, Alfa út 18.
A Kereskedő levelezési címe: 3014, Hort, Alfa út 18.
A Kereskedő cégjegyzékszáma: 58629802
A Kereskedő adószáma: 48321431-1-30
A Kereskedő KSH számjele: 48321431-3299-231-10
A Kereskedő bankszámlaszáma: 10402207-83555055-55561002
A Kereskedő e-mail címe: mezy.kezmuves.mezeskalacs@gmail.com
A Kereskedő telefonszáma: +36304312616
A szerződés nyelve: magyar
A tárhely-szolgáltató adatai:
Webnode AG
Badenerstrasse 47, 8004 Zürich
Switzerland
Regisztrációs azonosító:
CH-170.3.036.124-0
Kereskedelmi nyílvántartás:
Handelsregister Kanton Zürich
Schöntalstrasse 5
Postfach
8022 Zürich
Fejlesztés és Üzemeltetés:
Hlinky 70, 603 00 Brno
Csehország
Alapvető rendelkezések:
1.1. Fogalommeghatározások
a.) Kereskedő: Butiu Attila Ervin Egyéni Vállalkozó (továbbiakban: MÉZY KÉZMŰVES MÉZESKALÁCS)
b.) Vásárló: aki MÉZY KÉZMŰVES MÉZESKALÁCS terméke(ke)t rendel meg. A MÉZY KÉZMŰVES MÉZESKALÁCS, mézeskalács termékei ajándék- és dísztárgynak minősülnek.
c.) Fogyasztó: a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény 8:1.§ 3. pontjában foglaltak szerint a szakmája, önálló foglalkozása vagy üzleti tevékenysége körén kívül eljáró természetes személy.
d.) Fogyasztói szerződés: olyan szerződés, melynek egyik alanya fogyasztónak minősül.
e.) Elektronikus kereskedelmi szolgáltatás: olyan információs társadalommal összefüggő szolgáltatás, amelynek célja valamely birtokba vehető forgalomképes ingó dolog – ideértve a pénzt és az értékpapírt, valamint a dolog módjára hasznosítható természeti erőket –, szolgáltatás, ingatlan, vagyoni értékű jog üzletszerű értékesítése, beszerzése, cseréje vagy más módon történő igénybevétele.
f.) Távollévők között kötött szerződés: olyan fogyasztói szerződés, amelyet a szerződés szerinti termék vagy szolgáltatás nyújtására szervezett távértékesítési rendszer keretében a felek egyidejű fizikai jelenléte nélkül úgy kötnek meg, hogy a szerződés megkötése érdekében a szerződő felek kizárólag távollévők közötti kommunikációt lehetővé tévő eszközt alkalmaznak.
g.) Futár: a vásárlót az alábbi társaság segítségével szolgáljuk ki:
MPL: Magyar Posta Zártkörűen Működő Részvénytársaság
1138 Budapest, Dunavirág utca 2-6.
Postacím: 1540 Budapest
Cégjegyzékszám: 01-10-042463
Adószám: 10901232-2-44
FoxPost Zártkörűen Működő Részvénytársaság
3300 Eger, Maklári út 119.
Postacím: 3300 Eger, Maklári út 119.
Cégjegyzékszám: 10-10-020309
Adószám: 25034644-2-10
1.2. Általános tudnivalók
a.) Az elektronikus kereskedelmi szolgáltatások, valamint az információs társadalommal összefüggő szolgáltatások egyes kérdéseiről szóló 2001. évi CVIII. törvény – a továbbiakban Ektv. – 5. § (2) bekezdése alapján tájékoztatjuk, hogy az internetes áruházon keresztül megkötött elektronikus szerződés nem tekinthető írásba foglalt szerződésnek, így az nem kerül iktatásra, és későbbiekben papír alapon nem hozzáférhető, a szerződés tartalma azonban a vásárlónak küldött elektronikus visszaigazoló leveleinkből rekonstruálható.
b.) MÉZY KÉZMŰVES MÉZESKALÁCS által a honlapon megjelenített képek illusztrációk. Az elkészült rendelések minimálisan eltérhetnek a képen látottaktól lévén, hogy mindegyik egy külön kézműves alkotás.
c.) Kereskedő tájékoztatja a vásárlókat, hogy egyes termékei előre gyártottak, ezek a termékek " KÉSZLETEN " felirattal kerültek megjelölésre. A legtöbb esetben azonban a https://mezy-mezes.hu weboldalán található termékek egyedileg a fogyasztó utasítása alapján vagy annak kifejezett kérésére kerülnek előállításra.
d.) A kereskedő honlapjáról történő megrendelésnek (vásárlásnak) nem feltétele az érvényes regisztráció.
e.) Lehetőség van egyedi ajánlatkérésre is, ebben az esetben a honlapon az " ÁRAJÁNLAT " menüpontra kattintva küldheti el MÉZY KÉZMŰVES MÉZESKALÁCS részére elképzelését. Egyedi ajánlatkérések esetében 2 - 6 hetes elkészítési idővel kell számolni. A teljesítés pontos időpontjáról e-mailen keresztül kap a vásárló tájékoztatást. A teljesítési idő mindig a megrendelések mennyiségétől függ, ezért előfordulhat, hogy hamarabb is elkészülnek az egyedi termékek.
f.) Egyedi ajánlatkérés vagy különleges dizájn esetében tervezési költség is felmerülhet a
termékek árán felül, azonban erről a kereskedő egyedileg, elektronikus üzenetben ad
tájékoztatást
Megvásárolható termékek, rendelés menete
3.1. A termékeket a fogyasztó csak online vásárolhatja meg, személyes vásárlásra nincs lehetőség.
3.2. A fogyasztó a https://mezy-mezes.hu weboldalán rendelheti meg a termékeket, amelyhez kattintson a " WEBSHOP " gombra, majd a tematikából válassza ki az Önnek megfelelőt (pl. karácsonyi termékek, virág termékek, stb.).
3.3. A KIVÁLASZTOTT TERMÉKRE kattintva új ablakban jelenik meg.
3.4. A termék a " KOSÁRBA" gombra kattintással helyezhető a kosárba. Általános esetben 1 (egy) termék kerül a kosárba. Kérjük amennyiben több terméket kíván megrendelni, növelje a darabszámot a " KOSÁR " oldalon a megfelelő gombra kattintással vagy az adott terméket helyezze annyiszor a kosárba, amennyi terméket meg kíván rendelni.
3.5. Amennyiben tovább kíván vásárolni, ezt megteheti. Amennyiben meg kívánja tekinteni a kosár tartalmát és folytatni kívánja a megrendelést, akkor kattintson a " KOSÁR " ikonra. A " KOSÁR " ikon a weboldal jobb felső sarkában is megtalálható.
3.6. A kosárban megtekintheti a kosárban lévő terméke(ke)t, azok darabszámát valamint azok vételárát. Amennyiben nem kíván tovább vásárolni kattintson a " KIFIZETÉS " gombra.
3.7. Amennyiben a kosárba helyezett termék darabszáma nem megfelelő a mennyiségi " +
" " - " ikonra kattintva módosíthatja a termék darabszámát.
3.8. Amennyiben el kívánja távolítani a terméke(ke)t a kosárból ezt megteheti az eltávolítani kívánt termék sor végén található
" X " gombra kattintással.
3.9. Amennyiben a vásárló a megrendelését eddig rendben találta kattintson " KIFIZETÉS " gombra, majd adja meg a számlázási adatokat: vezetéknév, keresztnév, ország, megye, irányítószám, város, utca, házszám, emelet, ajtó, telefonszám, e-mail cím, amennyiben a szállítási címe a számlázási adatoktól eltér akkor azt külön adja meg. Amennyiben céges számlázást igényel, úgy azt is a jelölőnézgyzet kipipálásával teheti meg. A feliratot, a színt és a teljesítési határidőt is itt tudja megadni.
3.10. Kérjük ne adjon meg korábbi időpontot teljesítési határidőnek, mint amelyet a honlapon a tájékoztató ablakban lát! Amennyiben korábbi teljesítési határidőt ad meg a kereskedő fenntartja a jogot arra, hogy megrendelése törlésre kerüljön, – figyelemmel arra, hogy ebben az esetben megrendelése nem minősül érvényes megrendelésnek – azonban a kereskedő minden esetben felveszi Önnel a kapcsolatot. Amennyiben a kereskedővel egyéb teljesítési határidőben állapodik meg az lesz az irányadó, de erről a kereskedő minden esetben elektronikus levélben írásos egyoldalú megerősítést küld.
3.11. Ezen a felületen van lehetőség a bevitt adatokat a megrendelés előtt újra áttekinteni,
szükség esetén a bevitt adatokat megváltoztatni / módosítani, valamint törölni. Amennyiben folytatni kívánja a vásárlást, kattintson a " FOLYTATÁS " gombra.
3.12. Átvételi mód kiválasztása:
a.) Személyes átvételre van lehetőség Horton, azonban ennek időpontját szükséges előre egyeztetni a kereskedővel.
b.) Postai úton történő kiszállítás sima csomagként csomagautomatába
c.) Postai úton történő kiszállítás sima csomagként házhoz szállítással
Az átvételi mód kiválasztása a vásárló felelőssége, amennyiben a választott átvételi
módból eredően a vásárlót kár éri azért a kereskedő nem felelős. Amennyiben
kárigényt kíván ezzel szemben érvényesíteni ezt a szállítónál teheti meg.
3.13. Szállítási díj:
a.) Helyben történő átvétel (Hort) esetén: ingyenes
b.) Postai úton történő kiszállítás sima csomagként csomagautomatába:
MPL csomagautomata: 1500 Ft, azaz Ezerötszáz forint,
FoxPost csomagautomata: 1700 Ft, azaz Ezerhétszáz forint.
c.) Postai úton történő kiszállítás sima csomagként házhoz szállítással: 2990 Ft, azaz Kettőezer-kilencszázkilencven forint.
3.14. A vételár kifizetésének módjai:
a.) Átutalással
b.) Bankkártyával online
c.) Banki utalással
A vételárat banki utalással is van lehetőség kiegyenlíteni Butiu-Vágási Csilla K&H Bank. -nál vezetett 10402207-83555055-55561002 sz. bankszámlájára azzal,
hogy a közlemény rovatban a megrendelő nevét fel kell tüntetni.
3.15. Amennyiben a megadott adatokkal véglegesíteni kívánja a megrendelését, kattintson a " MEGRENDELÉS BEFEJEZÉSE " gombra azzal, hogy ezen gombfunkció aktiválása fizetési kötelezettséget von maga után. A megrendelés véglegesítése előtt szükséges jelen ÁSZF és az Adatkezelési Tájékoztató elfogadása is a megfelelő négyzet kijelölésével.
3.16. Adatbeviteli hibák kijavítása:
a.) Amennyiben a megrendelés a kosár fázisban van és a kosárba helyezett termék nem megfelelő a darabszám csökkentésével vagy a sor végi " X " gombra kattintással távolíthatja el a terméket a kosárból. A mennyiségi " + " " - " gombokra kattintva.
b.) Ha a megrendelést követően észlelte, hogy bármely adatát tévesen adta meg
haladéktalanul vegye fel a kapcsolatot a kereskedővel a mezy.kezmuves.mezeskalacs@gmail.com
elektronikus levelezési címén.
c.) Egyéb esetben a megrendelés minden esetben fizetési kötelezettséget von
maga után.
Megrendelés folyamata EGYEDI megrendelések esetén:
4.1. Egyedi megrendelések esetében az alábbi eltérések vannak a megrendelés során:
a.) Lehetőség van egyedi ajánlatkérésre is, ebben az esetben a honlapon az a "WEBSHOP" menüpont alatt az" ÁRAJÁNLAT KÉRÉS " gombra kattintva az űrlap kitöltésével küldheti el MÉZY KÉZMŰVES MÉZESKALÁCS részére elképzelését.
b.) Egyedi termékek esetében meg kell állapodni a termékek darabszámában, méreteiben, vételárában, teljesítési határidejében, átvétel módjában valamint tematikájában és minden egyéb lényeges körülményben (pl. szín, forma).
c.) Amennyiben a felek megállapodtak a megrendelni kívánt termékek darabszámában, méreteiben, vételárában, teljesítési határidejében, átvétel módjában valamint tematikájában és minden egyéb lényeges körülményben (pl. szín, forma) abban az esetben a kereskedő elektronikus üzenetben foglalja össze a megrendelés részleteit azzal, hogy a megrendelés azonosító száma és egyidőben jelen ÁSZF is megküldésre kerül a kereskedő által.
Kereskedő ezen elektronikus üzenetben megjelöli az ajánlat időtartamát – annak érvényességének határidejét, – kérjük ezen időtartamon belül az ajánlat elfogadásáról elektronikus levélben nyilatkozzon.
Amennyiben az ajánlat elfogadására nyitva álló határidőben nem tesz nyilatkozatot, a kereskedő fenntartja a jogot arra, hogy a korábbiaktól eltérő feltételeket szabjon.
d.) Amennyiben a vásárló a fenti elektronikus üzenetben összefoglalt megrendelést nem találta rendben, azt haladéktalanul jelezze elektronikus (válasz) üzenetben a kereskedő részére annak mezy.kezmuves.mezeskalacs@gmail.com elektronikus levelezési címére. A kereskedő ebben az esetben a megrendelést módosítja és azt újból – már a javított adatokkal – megküldi a vásárló részére.
e.) A vételár kifizetésének módjai: átutalással
Butiu-Vágási Csilla K&H bank -nál vezetett 10402207-83555055-55561002 sz. bankszámlájára határidőben történő átutalás. A közlemény rovatban a megrendelő nevét fel kell tüntetni.
f.) Amennyiben a megrendelés teljesítéséhez szükséges minden információ a kereskedő rendelkezésére áll, elektronikus üzenetben küldi meg a megrendelés visszaigazolását.
g.) Egyedi ajánlatkérések esetében 2 - 6 hetes elkészítési idővel kell számolni. A teljesítés pontos időpontjáról e-mailben keresztül kap a vásárló tájékoztatást. Az teljesítési idő mindig a megrendelések mennyiségétől függ, ezért előfordulhat, hogy hamarabb is elkészülnek az egyedi termékek. A karácsonyi időszakban – október végétől – azonban nincs lehetőség egyedi termékeket rendelni.
A megrendelések feldolgozása és teljesítés
5.1. MÉZY Kézműves Mézeskalács a megrendelt termék(ek)et összesíti és ezt elektronikus üzenetben küldi meg a rendelés során megadott elektronikus levelezési címre.
5.2. Amennyiben a megrendelés teljesítéséhez szükséges minden információ a kereskedő rendelkezésére áll, elektronikus üzenetben küldi meg a megrendelés visszaigazolását.
5.3. A vásárló tudomásul veszi, hogy a véglegesített megrendelés (vételi ajánlat) és annak a kereskedő részéről történt visszaigazolása és annak megküldése által érvényes adásvételi szerződés jön létre, mindezekre figyelemmel a megrendelés véglegesítése olyan nyilatkozat (vételi ajánlat), amely fizetési kötelezettséget von maga után.
5.4. Amennyiben a visszaigazolás legkésőbb 48 (negyvennyolc) órán belül nem érkezik meg, a vásárló mentesül az ajánlati kötöttség vagy szerződéses kötelezettség alól.
5.5. Érvényes rendelés: A rendelés akkor tekinthető érvényesnek, ha a vásárló a rendelési folyamat során minden kötelező adatot kitöltött és azt a kereskedő jóváhagyta. Ekkor a visszaigazoló elektronikus levélben – rögzítésre kerül a megrendelt termék(ek) és annak / azok vételára – esetlegesen a szállítás díja – továbbá a megrendelő adatai és esetlegesen a szállítási adatok és a teljesítési határidő.
5.6. Rendelés visszavonása: A rendelés visszavonására a teljesítési határidő utolsó napjától visszafelé számított 14 (tizennegyedik) napig van lehetőség. 14 (tizennégy) napnál kevesebb teljesítési határidő esetében a megrendelés visszavonására a kereskedő általi visszaigazolás vásárló részére történő megküldésének időpontjáig van lehetőség.
Amennyiben a 14 (tizennégy) napnál kevesebb teljesítési határidővel rendelkező megrendelés a kereskedő által visszaigazolásra került, a megrendelés visszavonására nem kerülhet sor. A megrendelés visszavonása érdekében haladéktalanul vegye fel a kapcsolatot a kereskedővel a mezy.kezmuves.mezeskalacs@gmail.com elektronikus levelezési címén.
Egyéb esetben a megrendelés minden esetben fizetési kötelezettséget von maga után.
Fizetéssel, árral és egyéb információkkal kapcsolatos tájékoztatás
6.1. MÉZY KÉZMŰVES MÉZESKALÁCS az árváltoztatás jogát fenntartja.
6.2. A mindenkori vételár, – vagyis a termékért a fogyasztói forgalomban fizetendő ár – az webshopban a termék mellett található akként, hogy ÁFA összege a vételárat nem terheli.
6.3. Az webshopban található feltüntetett vételár a szállítás költségét nem tartalmazza. Ezen szállítási költség a megrendelés folyamatában a " KOSÁR " -ban tekinthető meg.
6.4. MÉZY KÉZMŰVES MÉZESKALÁCS nem felelős a weboldalon található árazási vagy egyéb adatbeviteli hibákért és fenntartja a jogot a félreértésen / árazási hibán / stb. alapuló megrendelések törlésére, azaz MÉZY KÉZMŰVES MÉZESKALÁCS nem köteles a terméket hibás áron teljesíteni, hanem felajánlhatja a helyes áron történő teljesítést, amelynek ismeretében a fogyasztó elállhat vásárlási szándékától.
6.5. Hibás ár esetén esetben feltűnő értékaránytalanság áll fenn a termék valódi és feltüntetett ára között, amit egy átlagfogyasztónak azonnal észlelnie szükséges. A Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény alapján a szerződés a felek akaratának kölcsönös és egybehangzó kifejezésével jön létre.
6.6. Amennyiben a felek nem tudnak megállapodni a szerződéses feltételekben, azaz nincs meg a felek akaratát kölcsönösen és egybehangzóan kifejező nyilatkozat, abban az esetben nem beszélhetünk érvényesen létrejött szerződésről, amelyekből jogok és kötelezettségek fakadnának. Ennek alapján a hibás / téves áron visszaigazolt megrendelés semmis szerződésnek tekintendő.
6.7. Átvételi módok
a.) Személyes átvételre van lehetőség Horton, azonban ennek időpontját szükséges előre egyeztetni a kereskedővel
b) Postai úton történő kiszállítás sima csomagként csomagautomatába
c.) Postai úton történő kiszállítás sima csomagként házhoz szállítással
A vételi ár összegének hiánytalan kiegyenlítését követően a kereskedő elektronikus üzenetben tájékoztatja a személyes átvétel helyéről a vásárlót.
Az átvételi mód kiválasztása a vásárló felelőssége, amennyiben a választott átvételi módból eredően a vásárlót kár éri azért a kereskedő nem felelős. Amennyiben kárigényt kíván ezzel szemben érvényesíteni ezt a szállítónál teheti meg.
6.8. Átvételkor a vásárló kötelessége a termék(ek) ellenőrzése a futár jelenlétében. Amennyiben a vásárolt termékkel kapcsolatban mennyiségi és / vagy minőségi – azaz a csomag tartalmát érintő – kifogás áll fenn, azt a helyszínen írásban rögzíteni kell. A csomag átvételét követően utólagos reklamációt hiányzó vagy sérült tételre hivatkozva a kereskedő nem fogad el.
6.9. Amennyiben a futár a csomag átadását nem tudja teljesíteni, értesítést hagy a kiszállítási címen. A csomagról ezt követően az értesítésen megjelölt telefonszámon lehet érdeklődni. Sikertelen kézbesítés esetén a futár újra egyeztetett időpontban díjmentesen megkísérli a kiszállítást.
6.10 Amennyiben a csomag – a vásárló érdekkörében felmerülő okból – nem kerül átvételre, a vásárló köteles a szállítás költségét vagy egyéb ezzel kapcsolatosan felmerülő teljes kárát a kereskedő részére a csomag kereskedőhöz történő visszaérkezésétől számított 8 (nyolc) napon belül megtéríteni. A fizetési kötelezettség vonatkozásában a kereskedő jogosult jogi eljárást indítani a vásárlóval szemben aki fizetési kötelezettségét nem teljesíti.
Kellékszavatosság, termékszavatosság, jótállás
A kereskedő szavatossági és jótállási felelősségére a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény, az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállásról szóló 151/2003. (IX. 22.) Kormány rendelet, továbbá a fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződés keretében eladott dolgokra vonatkozó szavatossági és jótállási igények intézésének eljárási szabályairól szóló 19/2014. (IV. 29.) NGM rendeletben valamint a fogyasztó és vállalkozás közötti, az áruk adásvételére, valamint a digitális tartalom szolgáltatására és digitális szolgáltatások nyújtására irányuló szerződések részletes szabályairól szóló 373/2021. (VI. 30.) Korm. rendeletben foglaltak az irányadók.
7.1. A kereskedő a nála bejelentett szavatossági vagy jótállási igényéről jegyzőkönyvet köteles felvenni, amelyben rögzíti a vásárló nevét, címét, valamint nyilatkozatát arról, hogy hozzájárul a jegyzőkönyvben rögzített adatainak a fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződés keretében eladott dolgokra vonatkozó szavatossági és jótállási igények intézésének eljárási szabályairól szóló 19/2014. (IV. 29.) NGM rendeletben meghatározottak szerinti kezeléséhez, a vásárló és a kereskedő közötti szerződés keretében eladott ingó dolog megnevezését, vételárát, a szerződés kereskedő általi teljesítésének időpontját, a hiba bejelentésének időpontját, a hiba leírását, szavatossági vagy jótállási igénye alapján a fogyasztó által érvényesíteni kívánt jogot, továbbá a szavatossági vagy jótállási igény rendezésének módját vagy az igény, illetve az az alapján érvényesíteni kívánt jog elutasításának indokát.
7.2. A jegyzőkönyvnek tájékoztatást kell tartalmaznia arról, hogy fogyasztói jogvita esetén a fogyasztó a megyei (fővárosi) kereskedelmi és iparkamarák mellett működő békéltető testület eljárását is kezdeményezheti.
7.3. A jegyzőkönyv másolatát haladéktalanul, igazolható módon a fogyasztó rendelkezésére kell bocsátani. A jegyzőkönyvről a fogyasztó kérésére a kereskedő tartós adathordozón másolatot biztosít.
7.4. A fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződés keretében eladott dolgokra vonatkozó szavatossági és jótállási igények intézésének eljárási szabályairól szóló 19/2014. (IV. 29.) NGM rendelet 4. § (6) bekezdése szerint a kereskedő a fogyasztó szavatossági vagy jótállási igényéről felvett jegyzőkönyvet az annak felvételétől számított 3 (három) évig köteles megőrizni, és azt az ellenőrző hatóság kérésére bemutatni.
7.5. A szavatossági vagy jótállási igény bejelentése nem minősül a fogyasztóvédelemről szóló törvény szerinti panasznak.
7.6. Kellékszavatosság:
a.) A Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény 6:157. § (1)
bekezdése szerint, a kereskedő hibásan teljesít, ha a szolgáltatás a
teljesítés időpontjában nem felel meg a szerződésben vagy jogszabályban
megállapított minőségi követelményeknek. Nem teljesít hibásan a
kereskedő, ha a jogosult (vásárló) a hibát a szerződéskötés időpontjában
ismerte, vagy a hibát a szerződéskötés időpontjában ismernie kellett.
b.) A vállalkozás hibásan teljesít továbbá, ha az áru hibája a szakszerűtlen üzembe helyezéséből fakad, feltéve, hogy
> az üzembe helyezés az adásvételi szerződés részét képezi, és azt a vállalkozás végezte el, vagy a vállalkozás felelősségvállalása mellett végezték el; vagy
> az üzembe helyezést a fogyasztónak kellett elvégeznie, és a szakszerűtlen üzembe helyezés a vállalkozás által - illetve digitális elemeket tartalmazó áruk esetében a digitális tartalom vagy digitális szolgáltatás szolgáltatója által - rendelkezésre bocsátott üzembe helyezési utasítások hiányosságainak következménye.
c.) Ha a digitális elemeket tartalmazó áru esetében az adásvételi szerződés a digitális tartalom vagy digitális szolgáltatás meghatározott időtartamon keresztül történő folyamatos szolgáltatásáról rendelkezik, a vállalkozás felel az áru digitális tartalommal vagy digitális szolgáltatással kapcsolatos hibájáért, amennyiben a hiba
> két évet meg nem haladó időtartamú folyamatos szolgáltatás esetén az áru teljesítésétől számított két éven belül; vagy
> két évet meghaladó időtartamú folyamatos szolgáltatás esetén a folyamatos szolgáltatás teljes időtartama alatt következik be vagy válik felismerhetővé.
d.) A fogyasztó és vállalkozás közötti, az áruk adásvételére, valamint a digitális tartalom szolgáltatására és digitális szolgáltatások nyújtására irányuló szerződések részletes szabályairól szóló 373/2021. (VI. 30.) Korm. rendelet szerint a szolgáltatásnak a teljesítés időpontjában meg kell felelnie az alábbi követelményeknek (szerződésszerű teljesítés):
> meg kell felelnie a szerződésben foglalt leírásnak, mennyiségnek, minőségnek, típusnak, valamint rendelkeznie kell a szerződésben meghatározott funkcionalitással, kompatibilitással, interoperabilitással és egyéb, a szerződés szerinti jellemzőkkel;
> alkalmasnak kell lennie a fogyasztó által meghatározott bármely célra, amelyet a fogyasztó legkésőbb a szerződés megkötésekor a vállalkozás tudomására hozott, és amelyet a vállalkozás elfogadott;
> rendelkeznie kell a szerződésben meghatározott valamennyi tartozékkal, használati útmutatóval – ideértve az üzembe helyezésre vonatkozó utasítást, a telepítési utasítást, valamint az ügyfélszolgálati támogatást –; és
> biztosítania kell a szerződésben meghatározott frissítéseket.
Ahhoz, hogy a teljesítés szerződésszerűnek minősüljön – a fenti követelmények teljesülése mellett – a szerződés tárgyát képező szolgáltatásnak:
> alkalmasnak kell lennie azokra a célokra, amelyeket azonos típusú szolgáltatás esetén jogszabály, műszaki szabvány vagy műszaki szabvány hiányában az irányadó magatartási kódex előír;
> rendelkeznie kell a fogyasztó által észszerűen elvárható azon mennyiséggel, minőséggel, teljesítmény- és egyéb jellemzőkkel - különösen a funkcionalitás, a kompatibilitás, a hozzáférhetőség, a folyamatosság és a biztonságosság tekintetében -, amely azonos típusú szolgáltatás esetén szokásos, figyelembe véve a vállalkozás, annak képviselője vagy az értékesítési láncban részt vevő más személy a szolgáltatás konkrét tulajdonságaira vonatkozó nyilvános - különösen hirdetésben vagy címkén tett - kijelentését;
> rendelkeznie kell a fogyasztó által észszerűen elvárható tartozékokkal és útmutatókkal - ideértve a csomagolást, illetve az üzembe helyezésre vonatkozó utasítást -; és
> meg kell felelnie a vállalkozás által a szerződéskötést megelőzően mintaként, modellként bemutatott vagy próbaverzióként elérhetővé tett szolgáltatás tulajdonságainak, leírásának.
A szolgáltatásnak nem kell megfelelnie a fenti nyilvános kijelentésnek, ha a kötelezett bizonyítja, hogy:
> a nyilvános kijelentést nem ismerte, és azt nem is kellett ismernie;
> a nyilvános kijelentést a szerződéskötés időpontjáig már megfelelő módon helyesbítették; vagy
> a nyilvános kijelentés a jogosult szerződéskötési elhatározását nem befolyásolhatta.
e.) Az áruk adásvételére, valamint a digitális tartalom szolgáltatására és digitális szolgáltatások nyújtására irányuló szerződések esetén:
Ellenkező bizonyításig vélelmezni kell, hogy az áru teljesítésének időpontjától számított 1 (egy) éven belül felismert hiba már az áru teljesítésének időpontjában fennállt, kivéve, ha e vélelem az áru természetével vagy a hiba jellegével összeegyeztethetetlen. E bekezdés a digitális elemeket tartalmazó árura is alkalmazandó. Ha a digitális elemeket tartalmazó áru esetében az adásvételi szerződés a digitális tartalom vagy digitális szolgáltatás meghatározott időtartamon keresztül történő folyamatos szolgáltatásáról rendelkezik, a vállalkozást terheli annak bizonyítása, hogy a fenti időtartam alatt felismert hibával érintett szolgáltatás a szerződés szerinti teljesítés időszakában szerződésszerű volt.
f.) Hibás teljesítési vélelem a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény szerint:
Fogyasztó és vállalkozás közötti szerződés esetén az ellenkező bizonyításáig vélelmezni kell, hogy a teljesítést követő hat hónapon belül a fogyasztó által felismert hiba már a teljesítés időpontjában megvolt, kivéve, ha e vélelem a dolog természetével vagy a hiba jellegével összeegyeztethetetlen.
g.) Kellékszavatossági jogok:
Olyan szerződés alapján, amelyben a felek kölcsönös szolgáltatásokkal tartoznak, a kereskedő a hibás teljesítésért kellékszavatossággal tartozik.
h.) Kellékszavatossági igénye alapján a jogosult választása szerint:
> kijavítást vagy kicserélést igényelhet, kivéve, ha a választott kellékszavatossági jog teljesítése lehetetlen, vagy ha az a kereskedőnek – másik kellékszavatossági igény teljesítésével összehasonlítva – aránytalan többletköltséget eredményezne, figyelembe véve a szolgáltatás hibátlan állapotban képviselt értékét, a szerződésszegés súlyát és a kellékszavatossági jog teljesítésével a jogosultnak (vásárlónak) okozott érdeksérelmet; vagy
> az ellenszolgáltatás arányos leszállítását igényelheti, a hibát a kötelezett költségére maga kijavíthatja vagy mással kijavíttathatja, vagy a szerződéstől elállhat, ha a kötelezett a kijavítást vagy a kicserélést nem vállalta, e kötelezettségének nem tud eleget tenni, vagy ha a jogosultnak a kijavításhoz vagy kicseréléshez fűződő érdeke megszűnt.
Az ellenszolgáltatás leszállítása akkor arányos, ha annak összege megegyezik a fogyasztónak szerződésszerű teljesítés esetén járó, valamint a fogyasztó által ténylegesen megkapott áru értékének különbözetével.
Kivéve: Fogyasztó és vállalkozás közötti – ingó dolognak minősülő áru adásvételére, digitális tartalom szolgáltatására vagy digitális szolgáltatások nyújtására irányuló – szerződés esetén a fogyasztó kellékszavatossági jogai gyakorlása keretében a hibát a kötelezett költségére maga nem javíthatja ki, illetve mással sem javíttathatja ki azt.
i.) A kijavítást vagy kicserélést – a dolog tulajdonságaira és a jogosult (vásárló) által elvárható rendeltetésére figyelemmel – megfelelő határidőn belül, a jogosult (vásárló) érdekeit kímélve kell elvégezni. Jelentéktelen hiba miatt elállásnak nincs helye. Az áru kijavításának vagy kicserélésének elvégzésére nyitva álló észszerű határidőt attól az időponttól kell számítani, amikor a fogyasztó közölte a hibát a vállalkozással.
j.) A vállalkozás megtagadhatja az áru szerződésszerűvé tételét, ha a kijavítás, illetve a kicserélés lehetetlen, vagy ha az aránytalan többletköltséget eredményezne a vállalkozásnak, figyelembe véve valamennyi körülményt, ideértve a szolgáltatás hibátlan állapotban képviselt értékét, valamint a szerződésszegés súlyát.
k.) A fogyasztó akkor is jogosult – a szerződésszegés súlyához igazodva – az ellenszolgáltatás arányos leszállítását igényelni, vagy az adásvételi szerződést megszüntetni, ha
> a vállalkozás nem végezte el a kijavítást vagy kicserélést, vagy elvégezte azt, de részben vagy egészben nem teljesítette a meghatározott feltételeket, vagy megtagadta az áru szerződésszerűvé tételét;
> ismételt teljesítési hiba merült fel, annak ellenére, hogy a vállalkozás megkísérelte az áru szerződésszerűvé tételét;
> a teljesítés hibája olyan súlyú, hogy azonnali árleszállítást vagy az adásvételi szerződés azonnali megszüntetését teszi indokolttá; vagy
> a vállalkozás nem vállalta az áru szerződésszerűvé tételét, vagy a körülményekből nyilvánvaló, hogy a vállalkozás észszerű határidőn belül vagy a fogyasztónak okozott jelentős érdeksérelem nélkül nem fogja az árut szerződésszerűvé tenni.
l.) Áttérés más kellékszavatossági jogra:
A jogosult (vásárló) a választott kellékszavatossági jogáról másikra térhet át. Az áttéréssel okozott költséget köteles a kereskedőnek megfizetni, kivéve, ha az áttérésre a kereskedő adott okot, vagy az áttérés egyébként indokolt volt.
m.) A hiba közlése:
A jogosult (vásárló) a választott kellékszavatossági jogáról másikra térhet át. Az áttéréssel okozott költséget köteles a kereskedőnek megfizetni, kivéve, ha az áttérésre a kereskedő adott okot, vagy az áttérés egyébként indokolt volt.
n.) A kellékszavatossági igény elévülése:
A jogosult (vásárló) kellékszavatossági igénye a teljesítés időpontjától számított 1 (egy) év alatt évül el. Fogyasztó és vállalkozás közötti szerződés esetén a fogyasztó kellékszavatossági igénye a teljesítés időpontjától számított 2 (két) év alatt évül el. Ha a fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződés tárgya használt dolog, a felek rövidebb elévülési időben is megállapodhatnak azonban 1 (egy) évnél rövidebb elévülési határidő ebben az esetben sem köthető ki érvényesen. Nem számít bele az elévülési időbe a kijavítási időnek az a része, amely alatt a jogosult (vásárló) a dolgot rendeltetésszerűen nem tudja használni. A dolognak a kicseréléssel vagy a kijavítással érintett részére a kellékszavatossági igény elévülése újból kezdődik. Ezt a szabályt kell alkalmazni arra az esetre is, ha a kijavítás következményeként új hiba keletkezik.
o.) Költségviselés:
A szavatossági kötelezettség teljesítésével kapcsolatos költségek a kereskedőt terhelik. Ha a dolog meghibásodásában a jogosultat (vásárlót) terhelő karbantartási kötelezettség elmulasztása is közrehatott, a szavatossági kötelezettség teljesítésével felmerült költségeket közrehatása arányában a jogosult (vásárló) köteles viselni, ha a dolog karbantartására vonatkozó ismeretekkel rendelkezett, vagy ha a kereskedő e tekintetben tájékoztatási kötelezettségének eleget tett.
p.) A fogyasztó adásvételi szerződés megszüntetésére vonatkozó kellékszavatossági joga a vállalkozásnak címzett, a megszüntetésre vonatkozó döntést kifejező jognyilatkozattal gyakorolható. Ha a hibás teljesítés az adásvételi szerződés alapján szolgáltatott árunak csak meghatározott részét érinti, és azok tekintetében a szerződés megszüntetésére vonatkozó jog gyakorlásának feltételei fennállnak, a fogyasztó az adásvételi szerződést csak a hibás áru tekintetében szüntetheti meg, de az azokkal együtt szerzett bármely egyéb áru vonatkozásában is megszüntetheti, ha a fogyasztótól nem várható el észszerűen, hogy csak a szerződésnek megfelelő árukat tartsa meg.
q.) Ha a fogyasztó az adásvételi szerződést teljes egészében vagy az adásvételi szerződés alapján szolgáltatott áruk egy része tekintetében szünteti meg, úgy
> a fogyasztónak a vállalkozás költségére vissza kell küldenie a vállalkozásnak az érintett árut; és
> a vállalkozásnak haladéktalanul vissza kell térítenie a fogyasztó részére az érintett áru vonatkozásában teljesített vételárat, amint az árut vagy az áru visszaküldését alátámasztó igazolást átvette.
7.7. Termékszavatosság:
a.) Vállalkozás által fogyasztónak eladott ingó dolog (továbbiakban: termék) hibája esetén a fogyasztó követelheti a gyártótól, hogy a termék hibáját javítsa ki, vagy – ha a kijavítás megfelelő határidőn belül, a fogyasztó érdekeinek sérelme nélkül nem lehetséges – a terméket cserélje ki. A termék akkor hibás, ha nem felel meg a terméknek a gyártó által történt forgalomba hozatalakor hatályos minőségi követelményeknek, vagy nem rendelkezik a gyártó által adott leírásban szereplő tulajdonságokkal.
b.) Gyártónak minősül a termék előállítója és forgalmazója.
c.) A gyártó mentesül a termékszavatossági kötelezettség alól, ha bizonyítja, hogy:
> a terméket nem üzleti tevékenysége vagy önálló foglalkozása körében gyártotta vagy forgalmazta;
> a termék forgalomba hozatalának időpontjában a hiba a tudomány és a technika állása szerint nem volt felismerhető; vagy
> a termék hibáját jogszabály vagy kötelező hatósági előírás alkalmazása okozta.
d.) Csere esetén a kicserélt termékre, kijavítás esetén a termék kijavítással érintett részére vonatkozó kellékszavatossági kötelezettség a gyártót terheli.
e.) Közlési és igényérvényesítési határidők:
A fogyasztó a hiba felfedezése után késedelem nélkül köteles a hibát a gyártóval közölni. A hiba felfedezésétől számított 2 (két) hónapon belül közölt hibát késedelem nélkül közöltnek kell tekinteni. A közlés késedelméből eredő kárért a fogyasztó felelős. A gyártót a termékszavatosság az adott termék általa történő forgalomba hozatalától számított 2 (két) évig terheli. E határidő eltelte jogvesztéssel jár.
f.) Termékszavatosság tulajdonosváltozás esetén:
A termékszavatossági jogokat a termék tulajdonjogának átruházása esetén az új tulajdonos érvényesítheti a gyártóval szemben.
7.8. Jótállás:
Kereskedő tájékoztatja a fogyasztókat, hogy a megrendelhető termék(ek) nem tartoznak a kötelező jótállás keretébe, figyelemmel arra, hogy ezen termék(ek) nem tartoznak az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállásról szóló 151/2003. (IX.22.) Korm. Rendelet mellékletében felsorolt termék(ek) körébe.
A kereskedő jogszabályi kötelezettségének teljesítése miatt az alábbi tájékoztatást teszi:
a.) A fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződés keretében eladott és a hivatkozott jogszabály 1. mellékletben felsorolt új tartós fogyasztási cikkekre jótállási kötelezettség terjed ki. A jótállási kötelezettség teljesítése azt a vállalkozást terheli, amelyet a fogyasztóval kötött szerződés a szerződés tárgyát képező szolgáltatás nyújtására kötelez. A jótállásból eredő jogokat a fogyasztási cikk tulajdonosa érvényesítheti, feltéve, hogy fogyasztónak minősül.
b.) Ha a gyártó a fogyasztási cikkre az e rendeletben foglaltaknál kedvezőbb jótállási feltételeket vállal, a jótállás alapján a vállalkozást megillető jogok a fogyasztó és vállalkozás közötti szerződés teljesítésének időpontjában átszállnak a fogyasztóra.
c.) Önkénes jótállás esetén: Aki a szerződés teljesítéséért jótállást vállal, a jótállás időtartama alatt a szerződés megkötésekor vagy azt megelőzően rendelkezésre álló, kapcsolódó reklámokban foglalt feltételek szerint felel a hibás teljesítésért.
Ha a jótállási nyilatkozatban foglalt feltételek a fogyasztóra nézve kevésbé kedvezőek, mint a kapcsolódó reklámok szerinti feltételek, akkor a jótállásra kötelezett a kapcsolódó reklámokban foglalt jótállásra vonatkozó feltételek szerint felel a hibás teljesítésért, kivéve, ha a szerződés megkötése előtt a kapcsolódó reklámokat a jótállási nyilatkozatban foglalt feltétellel azonos vagy hasonló tartalommal helyesbítették.
d.) A jótállás időtartama az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállásról szóló 151/2003. (IX.22.) Korm. Rendelet rendelkezései szerint:
> 100.000 Ft -ot, azaz Százezer forint -ot meghaladó, de 250.000 Ft -ot, azaz Kettőszázötvenezer forint-ot meg nem haladó eladási ár esetén 2 (két) év,
>250.000 Ft -ot, azaz Kettőszázötvenezer forint-ot eladási ár felett 3 (három) év.
e.) Aki jótállásra köteles, a jótállás időtartama alatt a jogszabályban foglalt feltételek szerint köteles helytállni a hibás teljesítésért.
Mentesül a jótállási kötelezettség alól, ha bizonyítja, hogy a hiba oka a teljesítés után keletkezett.
f.) A jótállási határidő a fogyasztási cikk fogyasztó részére történő átadása, vagy ha az üzembe helyezést a vállalkozás vagy annak megbízottja végzi, az üzembe helyezés napjával kezdődik. Ha a fogyasztó a fogyasztási cikket az átadástól számított 6 (hat) hónapon túl helyezteti üzembe, akkor a jótállási határidő kezdő időpontja a fogyasztási cikk átadásának napja.
g.) A fogyasztási cikk kijavítása esetén a jótállás időtartama meghosszabbodik a javításra átadás napjától kezdve azzal az idővel, amely alatt a fogyasztó a fogyasztási cikket a hiba miatt rendeltetésszerűen nem használhatta.
h.) Jótállási jogosultság tulajdonosváltozás esetén:
A jótállásból eredő jogokat a dolog tulajdonjogának átruházása esetén az új tulajdonos érvényesítheti a jótállást vállaló kötelezettel szemben.
i.) Jótállási jegyre vonatkozó rendelkezések az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállásról szóló a 151/2003. (IX. 22.) Korm. rendelet szerint:
A vállalkozás köteles a fogyasztási cikkel együtt a jótállási jegyet a fogyasztó rendelkezésére bocsátani olyan formában, amely a jótállási határidő végéig biztosítja a jótállási jegy tartalmának jól olvashatóságát. A jótállási jegyet közérthetően és egyértelműen, magyar nyelven kell megfogalmazni.
j.) A jótállásból eredő jogok a jótállási jeggyel érvényesíthetőek, amelynek nem tehető feltételévé a fogyasztási cikk felbontott csomagolásának a fogyasztó általi visszaszolgáltatása.
k.) A jótállási jegy szabálytalan kiállítása vagy a jótállási jegy fogyasztó rendelkezésére bocsátásának elmaradása a jótállás érvényességét nem érinti. A jótállási jegy fogyasztó rendelkezésére bocsátásának elmaradása esetén a szerződés megkötését bizonyítottnak kell tekinteni, ha az ellenérték megfizetését igazoló bizonylatot – az általános forgalmi adóról szóló törvény alapján kibocsátott számlát vagy nyugtát – a fogyasztó bemutatja. Ebben az esetben a jótállásból eredő jogok az ellenérték megfizetését igazoló bizonylattal érvényesíthetőek.
l.) A vállalkozás a jótállási jegyet elektronikus úton is átadhatja a fogyasztó részére. A fogyasztó részére elektronikusan átadott számla jótállási jegyként akkor fogadható el, ha tartalma megfelel a rendelet jótállási jegyre vonatkozó előírásainak is. A vállalkozás a jótállási jegy elektronikus úton való átadására legkésőbb a termék átadását vagy üzembe helyezését követő napon köteles.
m.) Ha a vállalkozás a jótállási jegyet elektronikus dokumentumként nem közvetlen megküldéssel adja át, hanem letöltést biztosító elérési cím formájában bocsátja azt a fogyasztó rendelkezésére, akkor az elektronikus jótállási jegy letölthetőségét a jótállási idő végéig nem szüntetheti meg, a letöltési cím elérhetőségét biztosítania kell. A vállalkozás a jótállási jegy elektronikus úton történő átadására legkésőbb a termék átadását vagy üzembehelyezését követő napon köteles.
n.) Önkéntes jótállás esetén:
Jótállási nyilatkozat vonatkozó rendelkezések a fogyasztó és vállalkozás közötti, az áruk adásvételére, valamint a digitális tartalom szolgáltatására és digitális szolgáltatások nyújtására irányuló szerződések részletes szabályairól szóló 373/2021. (VI. 30.) Korm. rendelet szerint:
A jótállási nyilatkozatot tartós adathordozón kell a fogyasztó rendelkezésére bocsátani, legkésőbb az áru teljesítésének időpontjában. A jótállási nyilatkozatot egyértelmű, jól érthető szövegezéssel kell megfogalmazni. A jótállási nyilatkozatban fel kell tüntetni:
> az arra vonatkozó egyértelmű nyilatkozatot, hogy az áru hibás teljesítése esetén a fogyasztót a jogszabály szerinti kellékszavatossági jogok gyakorlása térítésmentesen megilleti, e jogait a jótállás nem érinti;
> a jótállásra kötelezett nevét és címét;
> a fogyasztó által a jótállás érvényesítése érdekében követendő eljárást;
> azon áru megjelölését, amelyre a jótállás vonatkozik;
> a jótállás feltételeit.
o.) A jótállási nyilatkozatot magyar nyelven is a fogyasztó rendelkezésére kell bocsátani.
p.) A jótállási igény érvényesítése:
> A fogyasztó a kijavítás iránti igényét választása szerint a vállalkozás székhelyén, bármely telephelyén, fióktelepén és a vállalkozás által a jótállási jegyen feltüntetett javítószolgálatnál közvetlenül is érvényesítheti.
> A kijavítás során a fogyasztási cikkbe csak új alkatrész kerülhet beépítésre.
> Kijavítás iránti igény teljesítésekor a vállalkozásnak vagy – a javítószolgálatnál közvetlenül érvényesített kijavítás iránti igény esetén – a javítószolgálatnak a jótállási jegyen vagy ahhoz csatoltan fel kell tüntetnie:
a.) a kijavítás iránti igény bejelentésének és a kijavításra történő átvételnek az időpontját, valamint gépjármű esetében a kilométeróra állását,
b) a hiba okát és a kijavítás módját, továbbá
c) a fogyasztási cikk fogyasztó részére történő visszaadásának időpontját, valamint gépjármű esetében a kilométeróra állását.
q.) Kicserélés iránti igény teljesítésekor a vállalkozásnak a jótállási jegyen fel kell tüntetnie a kicserélés tényét és időpontját.
> Ha az e rendeletben meghatározott jótállási időtartam alatt a fogyasztási cikk első alkalommal történő javítása során a vállalkozás részéről megállapítást nyer, hogy a fogyasztási cikk nem javítható, a fogyasztó eltérő rendelkezése hiányában a vállalkozás köteles a fogyasztási cikket 8 (nyolc) napon belül kicserélni. Ha a fogyasztási cikk cseréjére nincs lehetőség, a vállalkozás köteles a fogyasztó által bemutatott, a fogyasztási cikk ellenértékének megfizetését igazoló bizonylaton – az általános forgalmi adóról szóló törvény alapján kibocsátott számlán vagy nyugtán – feltüntetett vételárat 8 (nyolc) napon belül a fogyasztó részére visszatéríteni.
> Ha a fogyasztási cikk 3 (három) alkalommal történő kijavítást követően ismét meghibásodik – a fogyasztó eltérő rendelkezése hiányában –, valamint ha a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény 6:159. § (2) bekezdés b) pontja alapján a fogyasztó nem igényli a vételár arányos leszállítását, és a fogyasztó nem kívánja a fogyasztási cikket a vállalkozás költségére kijavítani vagy mással kijavíttatni, a vállalkozás köteles a fogyasztási cikket 8 (nyolc) napon belül kicserélni.
> Ha a fogyasztási cikk kicserélésére nincs lehetőség, a vállalkozás köteles a fogyasztó által bemutatott, a fogyasztási cikk ellenértékének megfizetését igazoló bizonylaton – az általános forgalmi adóról szóló törvény alapján kibocsátott számlán vagy nyugtán – feltüntetett vételárat 8 (nyolc) napon belül a fogyasztó részére visszatéríteni.
> Ha a fogyasztási cikk kijavításra a kijavítási igény vállalkozás részére való közlésétől számított 30. napig nem kerül sor, – a fogyasztó eltérő rendelkezése hiányában – a vállalkozás köteles a fogyasztási cikket a harmincnapos határidő eredménytelen elteltét követő 8 (nyolc) napon belül kicserélni. Ha a fogyasztási cikk cseréjére nincs lehetőség, a vállalkozás köteles a fogyasztó által bemutatott, a fogyasztási cikk ellenértékének megfizetését igazoló bizonylaton – az általános forgalmi adóról szóló törvény alapján kibocsátott számlán vagy nyugtán – feltüntetett vételárat a harmincnapos kijavítási határidő eredménytelen elteltét követő nyolc napon belül a fogyasztó részére visszatéríteni.
A fentiek szerinti előírás a jogszabály 1. melléklet 8. pontjában felsorolt fogyasztási cikkek közül az elektromos kerékpárra, elektromos rollerre, quadra, motorkerékpárra, segédmotoros kerékpárra, személygépkocsira, lakóautóra, lakókocsira, utánfutós lakókocsira, utánfutóra, valamint a jogszabály 1. melléklet 9. pontjában meghatározott motoros vízi járműre nem vonatkoznak.
> A rögzített bekötésű, illetve a 10 (tíz) kg -nál súlyosabb, vagy tömegközlekedési eszközön kézi csomagként nem szállítható fogyasztási cikket – a járművek kivételével – az üzemeltetés helyén kell megjavítani.
> Ha a kijavítás az üzemeltetés helyén nem végezhető el, a le- és felszerelésről, valamint az el- és visszaszállításról a vállalkozás, vagy – a javítószolgálatnál közvetlenül érvényesített kijavítás iránti igény esetén – a javítószolgálat gondoskodik.
Ha a fogyasztó a fogyasztási cikk meghibásodása miatt a vásárlástól (üzembe helyezéstől) számított 3 (három) munkanapon belül érvényesít csereigényt, a vállalkozás nem hivatkozhat a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény 6:159. § (2) bekezdés a) pontja értelmében aránytalan többletköltségre, hanem köteles a fogyasztási cikket kicserélni, feltéve, hogy a meghibásodás a rendeltetésszerű használatot akadályozza.
Panaszkezelés
8.1. A kereskedő a fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződések részletes szabályairól szóló 45/2014 (II.26.) Kormány rendelet rendelkezései szerint tájékoztatja a vásárlót a panaszkezeléséről:
a.) MÉZY KÉZMŰVES MÉZESKALÁCS
minden beérkezett reklamációra és panaszra reagál és minden általa elkövetett hiba, félreértés vagy probléma esetén a legnagyobb rugalmassággal – a vásárló érdekeit szem előtt tartva – jár el.
b.) A vásárló a panaszát a kereskedőhöz kizárólag az alábbi elérhetőségeken tudja írásban benyújtani:
A Kereskedő levelezési címe: 3014 Hort, Alfa út 18.
E-mail: mezy.kezmuves.mezeskalacs@gmail.com
c.) A kereskedő a vásárlói panasz esetén a fogyasztóvédelemről szóló 1997. évi CLV. törvény rendelkezései alapján jár el. A fogyasztó a kereskedőnek a magatartására, tevékenységére vagy mulasztására vonatkozó panaszát szóban vagy írásban közölheti a kereskedővel. A szóbeli panaszt a kereskedő azonnal megvizsgálja, és szükség szerint orvosolja. Ha a fogyasztó a panasz kezelésével nem ért egyet, vagy a panasz azonnali kivizsgálása nem lehetséges, a kereskedő a panaszról és az azzal kapcsolatos álláspontjáról haladéktalanul köteles jegyzőkönyvet felvenni. MÉZY KÉZMŰVES MÉZESKALÁCS a reklamációt a bejelentést követő 5 (öt) munkanapon belül kivizsgálja. Az írásbeli panaszt a kereskedő a panasz kézhezvételétől számított 30 (harminc) napon belül köteles írásban érdemben megválaszolni és intézkedni annak közlése iránt.
d.) A kereskedő a válasz másolati példányát 5 (öt) évig köteles megőrizni, és azt az ellenőrző hatóságoknak kérés esetén bemutatni.
e.) A panasz elutasítása esetén a kereskedő írásban tájékoztatja arról a vásárlót, hogy panaszával – annak jellege szerint – mely hatóság vagy békéltető testület eljárását kezdeményezheti. A tájékoztatás tartalmazza továbbá az illetékes hatóság, illetve a fogyasztó lakóhelye vagy tartózkodási helye szerinti békéltető testület székhelyét, telefonos és internetes elérhetőségét, valamint levelezési címét. A tájékoztatás arra is kiterjed, hogy a vállalkozás a fogyasztói jogvita rendezése érdekében igénybe veszi-e a békéltető testületi eljárást. A békéltető testület eljárásában a kereskedőt együttműködési kötelezettség terheli.
f.) A vásárló a kifogásaival, panaszaival az alábbi szervezetekhez fordulhat:
Hort Község Önkormányzata
Hort Község Jegyzője
Cím: 3014 Hort, Szabadság tér 40.
Telefon: +36(37) 378-001/14
E-mail: jegyzo@hort.hu
Eger Város Kormányhivatala
Fogyasztóvédelmi Főosztály
Cím: 3300 Eger, Kossuth L. u. 9.
Telefonszám: +36(36) 515-469
E-mail: fogyved@heves.gov.hu
További információ:
https://www.kormanyhivatal.hu/hu
g.) Békéltető testület:
A békéltető testület hatáskörébe tartozik a fogyasztói jogvita bírósági eljáráson kívüli rendezése. A békéltető testület feladata, hogy megkísérelje a fogyasztói jogvita rendezése céljából egyezség létrehozását a felek között, ennek eredménytelensége esetén az ügyben döntést hoz a fogyasztói jogok egyszerű, gyors, hatékony és költségkímélő érvényesítésének biztosítása érdekében. A békéltető testület a fogyasztó vagy a vállalkozás kérésére tanácsot ad a fogyasztót megillető jogokkal és a fogyasztót terhelő kötelezettségekkel kapcsolatban. A békéltető testület eljárásának részletszabályait a fogyasztóvédelemről szóló 1997. évi CLV. törvény 18. § - 37/A. § tartalmazza.
A kereskedő tudomással bír arról, hogy a békéltető testületi eljárásban együttműködési kötelezettség terheli, ennek keretében köteles válaszirat megküldésére a békéltető testület számára. A vállalkozás a meghallgatáson egyezség létrehozatalára feljogosított személy részvételét biztosítani köteles. Az online meghallgatáson a vállalkozás egyezség létrehozására feljogosított képviselője köteles online részt venni. Ha a fogyasztó személyes meghallgatást kér, a vállalkozás egyezség létrehozására feljogosított képviselője köteles legalább online részt venni a meghallgatáson.
Az együttműködési kötelezettségét, valamint a tájékoztatási kötelezettségét megsértő vállalkozásról a békéltető testület értesíti a békéltető testület székhelye szerint illetékes fogyasztóvédelmi hatóságot.
A tanács az eljárást az annak megindulását követő 90 (kilencven) napon belül befejezi, indokolt esetben ezt a határidőt a testület elnöke legfeljebb 30 (harminc) nappal meghosszabbíthatja. Egyezség hiányában a tanács az ügy érdemében kötelezést tartalmazó határozatot hoz, ha aa) a kérelem megalapozott, és a vállalkozás – a békéltető testületnél vagy a kamaránál nyilvántartott, illetve kereskedelmi kommunikációjában közölt – általános alávetési nyilatkozatában, az eljárás kezdetekor vagy legkésőbb a döntés meghozataláig nyilatkozatában a békéltető testület döntését magára nézve kötelezőként elismerte, vagy ab) a vállalkozás alávetési nyilatkozatot nem tett, de a kérelem megalapozott és a fogyasztó érvényesíteni kívánt igénye – sem a kérelemben, sem a kötelezést tartalmazó határozat meghozatalakor – nem haladja meg a 200.000 Ft -ot, azaz Kétszázezer forint -ot, vagy ajánlást tesz, ha a kérelem megalapozott, azonban a vállalkozás az eljárás kezdetekor úgy nyilatkozott, hogy a tanács döntését kötelezésként nem ismeri el, illetve ha a tanács döntésének elismeréséről egyáltalán nem nyilatkozott.
A tanács a fogyasztó kérelmének elutasításáról dönt, ha a meghallgatást követően a kérelmet megalapozatlannak találja.
h.) Európai Bizottság online vitarendezési platform:
A vásárlónak lehetősége van arra, hogy az online vásárolt termékkel vagy szolgáltatással kapcsolatos panaszát online vitarendezési eljárás keretében kezdeményezze panasza bíróságon kívüli rendezését. Az online vitarendezést a következő weboldalon kezdeményezheti, valamint szintén ezen az oldalon kaphat részletes tájékoztatást az online vitarendezés lehetőségéről és feltételeiről:
https://ec.europa.eu/consumers/odr/main/index.cfm?event=main.home.chooseLangu
age
i.) Bírósági eljárás:
Fogyasztó jogosult a fogyasztói jogvitából származó követelésének bíróság előtti érvényesítésére polgári eljárás keretében a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény, valamint a Polgári Perrendtartásról szóló 2016. évi CXXX. törvény rendelkezései szerint.
A vásárlástól való elállás joga
9.1. Kereskedő tájékoztatja a fogyasztókat, hogy a megrendelhető termékek kapcsán a fogyasztó elveszíti az elállás jogát. A fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződések részletes szabályairól szóló 45/2014. (II. 26.) Kormány rendelet 29. § (1) c) és e) pontjára figyelemmel, a fogyasztó elveszíti az elállás jogát olyan nem előre gyártott termék esetében, amelyet a fogyasztó utasítása alapján vagy kifejezett kérésére állítottak elő, vagy olyan termék esetében, amelyet egyértelműen a fogyasztó személyére szabtak továbbá olyan zárt csomagolású termék tekintetében, amely egészségvédelmi vagy higiéniai okokból az átadást követő felbontása után nem küldhető vissza.
9.2. A jelen ÁSZF 8.1.) pontjára figyelemmel a megrendelése során a vásárló nem élhet a fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződések részletes szabályairól szóló 45/2014. (II. 26.) Kormány rendeletben részletesen rögzített feltétel nélküli elállási jogával.
9.3. MÉZY Kézműve Mézeskalács jogszabályi kötelezettségének teljesítése miatt az alábbi tájékoztatást teszi:
Internetes vásárlások esetén a vásárló a szerződéstől a termék, több termék egyidejű megrendelése, de eltérő időpontokban történő szállítása esetén pedig az utoljára szolgáltatott termék átvételét követő 14 (tizennégy) napon belül indoklás nélkül elállhat, ezt a jogát az említett határidőn belül a 45/2014. (II.26.) 22. § szakasz alapján a jelen ÁSZF mellékletét képező nyilatkozat-minta felhasználásával, vagy az erre vonatkozó egyértelmű nyilatkozat útján gyakorolhatja.
9.4. A fogyasztó az elállási vagy felmondási jogát szolgáltatás nyújtására irányuló szerződés esetében a szerződés megkötésének napjától számított 14 (tizennégy) napon belül gyakorolhatja.
9.5. Ezen elállási jogát a szerződés megkötésétől a termék megérkezéséig rendelkezésre álló időben is gyakorolhatja. A vásárló áruátvétel dátumát bizonyítja a postai csomagjegyzék, illetve a futárszolgálat szállítójegyzéke. Elállásnál a kereskedő köteles a vásárló által kifizetett vételár összegét haladéktalanul, de legkésőbb az elállásról való tudomásszerzést követő 14 (tizennégy) napon belül visszatéríteni. A vásárlónak visszajáró összeget a vevővel előre egyeztetett fizetési módnak megfelelően térítjük vissza. A vásárló által kifizetett összeget a kereskedő mindaddig visszatarthatja, amíg az elállási jogot érvényesítő vevő a terméket nem küldte vissza, vagy a visszaküldés tényét kétséget kizáróan nem igazolta.
9.6. A fogyasztó köteles a terméket indokolatlan késedelem nélkül, de legkésőbb elállási nyilatkozatának közlésétől számított 14 (tizennégy) napon belül visszaküldeni vagy átadni. A határidő betartottnak minősül, ha a 14 (tizennégy) napos határidő letelte előtt elküldi a terméket.
9.7. A fogyasztó viseli az elállás esetén, az áru visszaszolgáltatásával kapcsoltban felmerült közvetlen költséget. Ha a fogyasztó kifejezetten a legkevésbé költséges szokásos fuvarozási módtól eltérő fuvarozási módot választ, a vállalkozás nem köteles visszatéríteni az ebből eredő többletköltségeket.
9.8. MÉZY KÉZMŰVES MÉZESKALÁCS jogosult az értékcsökkenés miatti levonást alkalmazni, ha a vásárló a termék jellegének, tulajdonságainak és működésének megállapításához szükséges használatot meghaladó mértékben használta a terméket.
9.9. Amennyiben a vásárlónak van rá módja a praktikusabb és gyorsabb ügyintézés érdekében ajánljuk, hogy a terméket eredeti, sértetlen állapotban és a csomagolásával együttesen küldje vissza a fenti címre.
9.10. Tájékoztatjuk, hogy a fogyasztó nem gyakorolhatja az elállás jogát:
a.) a szolgáltatás nyújtására irányuló szerződés esetében a szolgáltatás egészének teljesítését követően, ha a vállalkozás a teljesítést a fogyasztó kifejezett, előzetes beleegyezésével kezdte meg, és a fogyasztó tudomásul vette, hogy a szolgáltatás egészének teljesítését követően felmondási jogát elveszíti;
b.) olyan termék vagy szolgáltatás tekintetében, amelynek ára, illetve díja a pénzpiac vállalkozás által nem befolyásolható, a 20. § (2) bekezdésében meghatározott határidő alatt is lehetséges ingadozásától függ;
c.) olyan nem előre gyártott termék esetében, amelyet a fogyasztó utasítása alapján vagy kifejezett kérésére állítottak elő, vagy olyan termék esetében, amelyet egyértelműen a fogyasztó személyére szabtak;
d.) romlandó vagy minőségét rövid ideig megőrző termék tekintetében;
e.) olyan zárt csomagolású termék tekintetében, amely egészségvédelmi vagy higiéniai okokból az átadást követő felbontása után nem küldhető vissza;
f.) olyan termék tekintetében, amely jellegénél fogva az átadást követően elválaszthatatlanul vegyül más termékkel;
g.) olyan alkoholtartalmú ital tekintetében, amelynek tényleges értéke a vállalkozás által nem befolyásolható módon a piaci ingadozásoktól függ, és amelynek áráról a felek az adásvételi szerződés megkötésekor állapodtak meg, azonban a szerződés teljesítésére csak a megkötéstől számított harmincadik napot követően kerül sor;
h.) olyan vállalkozási szerződés esetében, amelynél a vállalkozás a fogyasztó kifejezett kérésére keresi fel a fogyasztót sürgős javítási vagy karbantartási munkálatok elvégzése céljából;
i.) lezárt csomagolású hang-, illetve képfelvétel, valamint számítógépes szoftver példányának adásvétele tekintetében, ha az átadást követően a fogyasztó a csomagolást felbontotta;
j.) hírlap, folyóirat és időszaki lap tekintetében, az előfizetéses szerződések kivételével;
k.) nyilvános árverésen megkötött szerződések esetében;
l.) lakáscélú szolgáltatás kivételével szállásnyújtásra irányuló szerződés, fuvarozás, személygépjármű-kölcsönzés, étkeztetés vagy szabadidős tevékenységekhez kapcsolódó szolgáltatásra irányuló szerződés esetében, ha a szerződésben meghatározott teljesítési határnapot vagy határidőt kötöttek ki;
m.) a nem tárgyi adathordozón nyújtott digitális adattartalom tekintetében, ha a vállalkozás a fogyasztó kifejezett, előzetes beleegyezésével kezdte meg a teljesítést, és a fogyasztó e beleegyezésével egyidejűleg nyilatkozott annak tudomásul vételéről, hogy a teljesítés megkezdését követően elveszíti az elállás jogát.
A felelősség korlátozása
10.1. Az interneten történő vásárlás feltételezi a vásárló részéről az internet lehetőségeinek és korlátinak ismeretét és elfogadását, különös tekintettel a technikai adottságokra és a felmerülő hibákra.
10.2. MÉZY KÉZMŰVES MÉZESKALÁCS
semmilyen módon nem felelős az alább felsorolt körülményekért, tényekért, bármilyen okból is jelentkeznek vagy következtek be:
a.) az interneten küldött és / vagy fogadott, nem a kereskedőtől származó bármilyen adat vagy információ okozta problémákért;
b.) az internetes hálózat bármilyen működési hibájáért, ami megakadályozza a webáruház akadálytalan működését és a vásárlást;
c.) bármilyen adatvesztésért;
d.) bármely a folyamatban alkalmazott szoftver nem megfelelő működésének következményeiért;
e.) a szolgáltató hálózatban bármilyen programhiba, rendkívüli esemény vagy technikai hiba következményeiért.
Adatvédelem
11.1. MÉZY KÉZMŰVES MÉZESKALÁCS kinyilvánítja, hogy adatkezelési tevékenységét – a megfelelő belső szabályok, technikai és szervezési intézkedések meghozatalával – úgy végzi, hogy az minden körülmények között megfeleljen AZ EURÓPAI PARLAMENT ÉS A TANÁCS (EU) 2016/679 RENDELETÉNEK – a természetes személyeknek a személyes adatok kezelése tekintetében történő védelméről és az ilyen adatok szabad áramlásáról, valamint a 95/46/EK rendelet hatályon kívül helyezéséről (általános adatvédelmi rendelet, a továbbiakban: Rendelet) – továbbá az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény (a továbbiakban: Infotv.) rendelkezéseinek.
Záró rendelkezések
12.1. Jelen Általános Szerződési Feltételekben nem szabályozott kérdésekre, valamint a felek jogviszonyára a Polgári Törvénykönyv, az elektronikus kereskedelmi szolgáltatásokról szóló 2001. évi CVIII. törtvény, a távollevők között kötött szerződésekről szóló 17/1999. (II.5) Korm. rendelet, a fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződések részletes szabályairól szóló 45/2014. (II. 26.) Korm. rendelet, a fogyasztóvédelemről szóló 1997. évi CLV. törvény, az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállásról szóló 151/2003. (IX. 22.) Kormány rendelet valamint a fogyasztó és vállalkozás közötti, az áruk adásvételére, valamint a digitális tartalom szolgáltatására és digitális szolgáltatások nyújtására irányuló szerződések részletes szabályairól szóló 373/2021. (VI. 30.) Korm. rendeletben és a mindenkori hatályos jogszabályok rendelkezések az irányadóak.
12.2. Jelen ÁSZF rendelkezéseit MÉZY KÉZMŰVES MÉZESKALÁCS – a vonatkozó hatályos magyar jogszabályi rendelkezésekkel összhangban – egyoldalúan jogosult megváltoztatni, módosítani és / vagy kiegészíteni.
12.3. MÉZY KÉZMŰVES MÉZESKALÁCS internetes honlapját látogatók kötelesek rendszeresen tájékozódni jelen ÁSZF módosításai tekintetében.
12.4. MÉZY KÉZMŰVES MÉZESKALÁCS az adataiban bekövetkezett minden változást és a szerződés teljesítése szempontjából lényeges egyéb változásokat köteles 15 (tizenöt) napon belül írásban közölni és azt közzétenni.
12.5. Amennyiben az ÁSZF módosításának hatálybalépését követően a vásárló továbbra is látogatja a weboldalt és megrendelést ad le, azt a kereskedő jogosult úgy értelmezni, hogy vásárló az ÁSZF módosítását elfogadta.
Hort, 2024.11.12.
.......................................
Butiu Attila Ervin
Egyéni Vállalkozó
1. melléklet a 45/2014. (II. 26.) Korm. rendelethez
- elállási/felmondási nyilatkozatminta -
(csak a szerződéstől való elállási/felmondási szándék esetén töltse ki és juttassa vissza)
Cégnév:
Székhely:
Cg:
Adószám:
Szerződéskötés időpontja /átvétel időpontja:
A fogyasztó(k) neve: ……………………………………………………………………………........................................
A fogyasztó(k) címe: ……………………………………………………………………………........................................
A fogyasztó(k) aláírása: (kizárólag papíron tett nyilatkozat esetén) ……………………………….
Kelt: